jun

4

Mobila bredband fortsätter att öka i Sverige!

Skriven av Jacob Lönroth, 1208 kommentarer

Mobila bredband fortsätter att öka i Sverige, företagen tror på en ökad investeringsnivå i den mobila kommunikationen. Samtidigt vill de anställda bli mer mobila vad gäller var de ska arbeta från. En undersökning visar att en sådan frihet kan öka arbetsmoralen.

imageEn undersökning visar att de flesta chefer på en mängd olika företag tror att investeringsnivån i mobil kommunikation kommer att ligga på samma nivå som föregående år eller högre.  Det är 2000 chefer som har svarat på en undersökning gjord av Telenor. Cheferna ställer allt högre krav på att deras anställda ska kunna arbeta från fler platser än deras fasta arbetsplats. Samtidigt som att de anställda vill bli mer fria i arbetstider och mer rörliga vad gäller var de vill arbeta. Att ha en större frihet kan påverka arbetsmoralen positivt enligt en undersökning som SIFO har gjort på uppdrag av Tele2.  Ett mobilt bredband är därför den ultimata lösningen för både cheferna och de anställda som har detta krav på sig.  I och med de allt högre kraven på mobilitet bland de anställda måste även investeringstakten öka hos företagen.

Samtidigt som allt fler använder mobila bredband ökar även användandet hos dom som har ett mobiltbredband. Man kan alltså dra slutsatsen att allt fler och fler vill kunna koppla upp sig mot internet utanför hemmet eller där den fasta bredbandsuppkopplingen finns.

Nu när sommaren verkar vara här, satsar operatörerna ännu hårdare för att locka kunder till att ta med sig ett bredband och laptopen utomhus.  Bland annat Glocalnet satsar på att locka kunderna med ett billigt sommarabonnemang där de enbart har tre månaders bindningstid och kan sedan välja om de vill förlänga abonnemanget.  Telias sommarkampanj går ut på att de erbjuder en högre hastighet till samma pris "steget" innan hastighetsmässigt, ett erbjudande som gäller både befintliga och nya kunder. Tele2 satsar på att erbjuda kunderna halva priset på deras "large" bredband i sex månader och därefter gäller ordinarie pris. Det blir alltså hård konkurrens mellan operatörerna i sommar.

Källor:
E24.se artikel om mobila bredbandets ökning
Tele2:s pressmeddelande: Sccenska kräver större frihet i arbetslivet
Glocalnet:s pressmeddelande: Smart sommarabonnemang på mobilt bredband
Telias facebook meddelande
- 2010-06-04
Tele2:s facebook meddelande - 2010-06-04
Bild: från E24.se