Mobilabonnemang för företag

Som företagare i Sverige är du nästan alltid momspliktig vilket betyder att du måste redovisa ingående och utgående moms. Det ger dig en fördel eftersom du tillåts dra av momsen för tjänster och varor du behöver använda i din verksamhet. Flera operatörer erbjuder företagspaket där en telefon ingår och som du får lov att dra av på firman.

Varför det är viktigt att ha ett företagsabonnemang

När du som företagare redovisar dina utgifter måste du spara kvitton och fakturor. Om du väljer ett privat abonnemang istället för ett till företaget står ditt och inte företagets namn på fakturan, det ställer till problem i din redovisning speciellt om du har flera anställda. I en enskild firma går det bra att ha ett privat abonnemang men om du har ett handelsbolag, kommanditbolag eller aktiebolag är det juridiskt fel att registrera enskilda användare. Då behöver du ett abonnemang som tillhör ditt företag. Som tur är finns det en uppsjö av alternativ att välja mellan som passar för just ditt behov.

Praktiskt att välja ett abonnemang med telefon

Tid är pengar sägs det. Du vill inte lägga varken tid eller energi på onödiga tekniska problem som kan uppstå om du köper begagnade mobiltelefoner till företaget. När du väljer ett abonnemang med telefon kan du vara säker på att telefonen har en garanti under användningstiden och du kan i vissa fall till och med byta upp dina anställdas telefoner när en ny modell har nått marknaden. I prestigefyllda chefsyrken kan det vara viktigt att ha den senaste tekniken och det är tillgängligt för alla företagare till ett bra pris. Vissa operatörer erbjuder sina kunder att köpa abonnemang med en telefon som är lite äldre men med garanti till ett rabatterat pris.

Växeltjänster och ångerrätt

De flesta operatörer erbjuder företagspaket där du kan köpa en smidig växel till ditt nätverk av telefoner. Du kan enkelt lämna meddelanden eller automatkoppla ett nummer till ett annat under en viss tid på dygnet. Oavsett om ni är ett stort eller litet företag är en växel riktigt bra att ha eftersom kunden sällan har tillgång till alla mobilnummer mer än sin kontaktpersons nummer.

När du införskaffar ett abonnemang till företaget är det bra att veta att det inte gäller någon ångerrätt om inte annat nämns i avtalet. Vissa operatörer erbjuder en möjlighet att testa abonnemanget under en viss period så att du vet att det kommer att fungera som det ska.