Comviqs kampanj Surfkollen gör det enklare att välja abonnemang

Den nya tjänsten Surfkollen från Comviq ska rädda svenskarna från onödigt dyra abonnemang såväl som för små datamängder. Tjänsten presenteras efter en undersökning Comviq genomfört som visar att hälften av svenskarna tror att de har för mycket data och att 60% känner sig begränsade när de får slut på data.

Surfkollen ska fungera genom att kunden tecknar ett nytt ”abonnemang” i två månader. Under dessa två månader betalar kunden 95 kronor och får då fria samtal och sms samt 40 GB surf att nyttja.

Efter testperiodens slut ska sedan kunden få hjälp att avgöra hur mycket mobilsurf denna faktiskt behöver. Detta ska dels förebygga att Comviqs kunder betalar för mycket för sina mobilabonnemang samt att de som i dagsläget har för lite data får en bild av hur mycket de faktiskt behöver.

Svenskarna upplever mobilsurf som problematiskt

I undersökningen som presenterades i ett pressmeddelande framgår det att många svenskar har problem med sina surfmängder. Exempelvis betalar hälften av alla svenskar för mer data än de behöver enligt de själva. Hälften av svenskarna vet inte heller hur mycket data som faktiskt ingår i deras mobilabonnemang.

Utöver detta upplever så många som 60% av de undersökta svenskarna att de utan mobildata känner sig begränsade i sina liv. Mobilsurfen är med andra ord viktig för svenskarna, men det har hittills inte funnits något enkelt sätt att avgöra hur mycket man behöver.

Tips! Med Surfkollen kan du enkelt avgöra hur mycket mobildata du faktiskt behöver.

Genom Surfkollen ska Comviqs kunder få en enklare vardag genom att klargöra hur mycket data de faktiskt behöver. För de som tidigare betalat för mer data än de använder blir det billigare, medan de som upplever sig begränsade av lite data slipper dessa restriktioner. Det här är något som Oscar Karlsson affärsområdeschef på Comviq är mycket positiv till då han exempelvis nämner operatörernas ansvar att vägleda sina kunder i ”gigabytedjungeln”.